Lisenssin aktivointiongelmia?

Normaalisti lisenssin aktivointiin riittää lisenssin syöttäminen sille varattuun kohtaan (esim. CTRL C/V) ja OK-painikkeen painaminen. Valitettavasti kaikilla aktivointi ei onnistu näin suoraviivaisesti.

Virheilmoitus ”lisenssinumero ei kelpaa”

Tyypillisesti syynä on, että lisenssikoodia yritetään syöttää eri ohjelmaan, mihin se on tarkoitetttu. Koodin kahdesta ensimmäisestä merkistä voit varmistaa, että olet syöttämässä koodiasi siihen kuuluvaan ohjelmaan:

BC: TI-Nspire CX CAS Students Software (sininen kuvake)

BE: TI-Nspire CX CAS Teacher Software (sininen kuvake, jossa pieni punainen omena)

BD: TI-Nspire CX Teacher Software  (numeerinen versio, punainen kuvake, jossa pieni punainen omena)

Aktivointiin tarvitaan internet-yhteys

Ongelmat verkkoyhteydessä

Syynä voi olla kokonaan puuttuva internet-yhteys, palomuurin aiheuttama rajoite tai virustorjunnan aiheuttama rajoite. Ongelmat verkkoyhteydessä ovat tyypillisiä käytettäessä julkisia verkkoja, esimerkiksi kirjastossa. Yleensä helpoin ratkaisu verkkoyhteysongelmiin on toisen verkkoyhteyden kokeilu, esimerkiksi puhemelimesta jaetun verkkoyhteyden käyttö. Vaihtoehtoisesti ongelmat voidaan kiertää manuaalisella aktivoinnilla (alla).

Manuaalinen aktivointi webportaalimenettelyllä

Aktivointiin on olemassa myös toinen vaihtoehto, joka on käyttäjälle teknisesti vaativampi, mutta pystyy kiertämään internet yhteyteen liittyvät rajoitteet. Tätä sanotaan manuaaliseksi webportaaliaktivoinniksi. Yleensä ohjelma esittää tätä tilaa automaattisesti, mikäli nettiyhteydessä on rajoitteita. Jos tätä vaihtoehtoa ei olla tarjottu, siihen pääsee katkaisemalla internetyhteyden hetkellisesti lisenssikoodin syöttämisen yhteydessä. Tällöin ohjelma ajautuu väkisin manuaaliseen aktivointiin. Manuaalisessa aktivoinnissa tehdään itse se, mitä rajoittamattoman yhteyden toimiessa tapahtuisi automaattisesti, eli ladataan yksi tiedosto ohjelmasta TI:n palvelimelle (sisältää tietokoneen tunnistetietoja) ja puolestaan ladataan TI:n palvelimelta toinen tiedosto, joka sisältää tiedot käyttöoikeudesta. (tässä vaiheessa pitää netti olla jo käytössä tai käyttää muistitikkua&toista konetta). Ks. video.

 

Muussa tapauksessa

Ota yhteyttä tuki@nspire.fi. Kerro yhteydenotossasi:

  • Jumittuuko aktivointi-ikkuna ilman virheilmoitusta vai saatko jonkin virheilmoituksen?
  • Mikä on tietokoneesei käytöjärjestelmä? (Windows 7/8/10 vai Mac OS X)