Ainakin lyhyen matematiikan ryhmästä löytyy aina useampi, joille toisen asteen yhtälön on mahdoton tehtävä riippumatta onko kyseessä ensimmäinen, toinen, kolmas, neljäs… kurssi. Vähintään b:n ollessa negatiivinen, toinen etumerkki katoaa tai kertoimen ”puuttuessa” ratkaisukaavaan laitetaan itse x^2 tai x. Sitten tietysti oma lukunsa ne, jotka ratkaisevat ensimmäisen asteen yhtälön toisen asteen ratkaisukaavalla vieläpä onnistuneesti.
Sen lisäksi, että MAA2 osiosta löytyy tiedosto, jossa neliööntäydentämistä ja ratkaisukaavan johtaminen, päätin tehdä tiedoston, jossa kaksi vaiheittaista esimerkkiä ratkaisukaavan hyödyntämisestä. Kun esimerkiksi seuraavan kerran joku 2.luokkalainen ei ole ”koskaan” kuullutkaan toisen asteen ratkaisukaavasta, ajattelin antaa vaikkapa iPadin kouraan ja määrätä käymään nämä esimerkin vaihe-vaiheelta läpi.